Balans i livet

11 april 2013

Tänk dig att ditt liv är ett hus som vilar på en konstruktion som består av pelare. Förhoppningsvis finns många pelare som huset vilar på så att det inte tippar, går sönder eller faller rakt i backen, så att du kan känna dig säker vad som än kommer i din väg.
Beroende på vem vi är har vi olika pelare med olika placering under huset, det innebär att varje individuell pelare får bära upp olika mycket vikt beroende på hur viktiga de är för oss och hur starka de andra pelarna är.
För mig finns det fem pelare:
  • Min hälsa
  • Min fritid
  • Min familj
  • Mitt jobb
  • Min ekonomi
Pelarna kan också flyttas runt för att fördela om husets vikt under livets gång. Skulle en av pelarna försvinna kan huset fortfarande bäras upp på de kvarvarande pelarna, men de får ta en betydligt större tyngd.
Se din tid som den valuta du kan byta till dig byggmaterial för, så att du kan bättra på din konstruktion. Det finns bara en begränsad mängd, så det gäller att prioritera vilka pelare som ska bättras på. Olika pelare behöver olika mycket underhåll, en mängd som också variera över tiden. Försummas underhållet kommer konstruktionen med tiden falla sönder.
Skulle jag jobba mer skulle min ekonomi bli starkare, men min fritid och på längre sikt skulle både familj och hälsa bli lidande.
Min utmaning är att försöka hitta mycket och bra byggmaterial i utbyte mot min tid och det jämviktsläge som ger mig den starkaste konstruktionen utan att någon pelare blir eftersatt.

1 kommentar: